Verbouwing M.S. Stelmar II

weekend 19/20 jan. 2008

Vandaag stond het plaatsen van 2 patrijspoorten op het programma in het vooronder.
Een hoop werk , maar dan heb je wel wat ! Tegelijkertijd hebben we de afvoerleiding (overboord) geplaatst en gelast voor het wasfonteintje wat ook in het vooronder wordt geplaatst. Wordt een hele luze ruimte als het klaar is hoor !!

Ook is de gasleiding op zondag aangelegd voor de koelkast en zijn er diverse brandblussers geplaatst( nog geen foto’s helaas)

Vanaf volgende week gaat de betimmering van start en hebben we ongeveer 2 maanden nodig om het vooronder af te krijgen.

De Stelmar II zal rond Maart/April weer naar de werf gaan, om het restwerk plus wat meerwerk af te maken.

veel plezier !

>ob1

vob1

vob2

vob3

vob4

vob5

vob6

vob7

vob8

vob9

vob10

vob11

vob12

vob13

vob14

vob15

vob16

vob17

vob18

vob19

vob20

vob21

vob22

vob23

vob24


weekend 12/13 Jan 2008

Vandaag is het achteronder min of meer afgesloten, de trap is weer terug geplaatst en we hebben het grootste deel opgeruimd. Dus nu alleen nog het soppie erover heen….

Dus werd het tijd te verhuizen naar het voorschip en wel naar het vooronder. Voordat we hier binnen gaan beginnen hebben we vandaag een tent van stellingpijpen gebouwd en speciaal hiervoor ontwikkeld zg. krimpfolie gespannen. Dit plastic krimpt en wordt hard na verhitting met een vlam.

Voor degenen die het gezicht van onze vonkentrekker and electric man waren vergeten; we hebben weer een paar kiekjes op de gevoelige plaat vastgelegd.

Volgende week komt de koel/vrieskast, een bak van een ding (250 ltr) op gas, 220V en 24V. Ook de wasmachine en wasdroger worden dan geleverd in dezelfde zending. Ziet er weer heel mooi uit als het allemaal staat en aangesloten is.

veel plezier.

arnold

arnold2

vo1

vo2a

vo2bb

vo3a

vo4a

vo5a

vo6

vo7

vo8

vo9

vo10


weekend 6/7 Jan. 2008

Vandaag de laatste hand gelegd aan het achteronder. De “fine”-tuning van de hydraulische tafel, het aanbrengen van kettingkjes op de borgpennen van de ramen , een kastplankje voor koffie etc. en een voetensteun bij een deel van de bank , welk hoger is dan de rest.
Ook in de keuken is de finishing touch gedaan. De lattenbodem voor de pannen (hardhout) is geplaatst en een branddeken en een noodhamertje( jawel, met lampje erop !) opgehangen. Nu nog de koeling (komt nog) en even een brandblusser ophangen en dan is deze ruimte ook weer klaar. Volgende week gaan we een soort van tent bouwen van stellingmateriaal en krimpfolie op het voordek, als bescherming tegen de kou en regen, wanneer we gaan beginnen met de verbouwing van de laatste ruimte , het vooronder.

Veel plezier !

k1

k2

k3

k4

k5

k6

k7

k8

aol

aol1

aol2

aol3

aol4


weekend 29/30 Dec. 2007

Nadat iedereen zich tegoed heeft gedaan aan de eet-uitspattingen met Kerst, brak ook de tijd weer aan om verder te gaan met de Stelmar. Ondergetekende was er zelf ook even tussenuit geknepen, maar hield vanaf de overkant van de “plas” een oogje in het zeil :)
Vandaag is de hydraulische tafel geplaatst, na een dag van aanpassingen op Stella aan de constructie van het mechanisme. Niets is standaard te koop namelijk…..
Ook nog wat leuke kiekjes van vorig weekend, toen het even leek dat we een witte Kerst zouden hebben. In ieder geval leverde het leuke plaatsjes op.

Leuk detail: 2 weken geleden stond ineens dhr. Ruud Lubbers (jawel, DE….) bij de Stelmar en sprak zijn complimenten uit over het project.
En alsof het nog niet genoeg was; afgelopen donderdag sprak ik ook dhr. Ivo Opstelten (Ja, onze burgemeester !) zowaar in de Chinees en heb hem alvast warm gepord voor de doop van het schip. Hier reageerde hij positief op en we hebben nu “mail-contact”

We komen er wel !!…. Duurt ff…. , maar dan hebbie wel wat :)

veel plezier en iedereen nogmaals een fijne jaarwisseling !!!

w2007

w2007(1)

w2007(2)

w2007(3)

aok

aok1

aok2

aok3

aok4

aok5

aok6

aok7

aok8

aok9

aok10

aok11

aok12


weekend 15/16 dec. 2007

De tafel is inmiddels klaar om gemonteerd te worden op de hydraulische heftafel. Ziet er groot uit en hij is het ook ! En zwaar…
De onderbouw om de hydraulische tafel te plaatsen staat ook, dus volgende week of daarna wordt de tafel geplaatst. Ben benieuwd.

En we hebben een trapleuning geplaatst bij de trap naar het achteronder . Simpel maar mooi en handig !

aoj

aoj1

aoj2

aoj3

aoj4

aoj5

aoj6

aoj7

aoj8

aoj9


weekend 8/9 dec. 2007

Dit weekend hebben we de basis voor de tafel gemaakt. Nee, de vorm is niet de eindvorm , maar zijn wel ongeveer de hoofdlijnen. Dus het wordt een lekkere grote tafel. Als het blad klaar is, wordt het op een hydraulische heftafel gemonteerd en kan de tafel dus op en neer gaan (hefvermogen 500 kg!) . Wanner de tafel in de laagste stand staat, sluit hij precies aan op de bank en vormt zich een groot “slaap-platform”. Hier kunnen 4 to 5 stafleden op slapen , uiteraard met een matje o.i.d. eronder.

Ook is er een spiegel in stijl gehangen. Het achteronder is nu bijna klaar , zodat we ind e eerste week van 2008 in het vooronder gaan beginnen. De laatste ruimte, pfffff

veel plezier !

aoi

aoi1

aoi2

aoi3

aoi4

aoi6

aoi7

aoi8

aoi9

aoi10

aoi11


weekend 01/02 dec. 2007

Terwijl op Stella de Sinterklaas-actie groots is losgebarsten (zaterdag en zondag diverse adressen bij bedrijven en particulieren) toog de TC weer richting de Stelmar, om verder te gaan met de werkzaamheden.
De bank in het achteronder is geheel klaar, dus al het houtwerk en de basis lakwerk ook. Voorzijden, de zg. schopschotten zijn geplaatst, evenals de luiken om de bagage in te plaatsen tijdens kampen.
De “bovenvloer” in het achteronder heeft zijn definitieve laklaag gekregen en het resultaat was een knoerharde, slagvaste , massieve eikenhouten vloer !
Ook is de hoekkast geplaatst. Een kast , welke is samengesteld uit de zusterkast van de kast welke als staat, maar deze stond aan de stuurboord zijde. Die hebben we indertijd gedemonteerd , met asl doel te herbouwen in een 45 graden opstelling aansluitend op de bestaande kast aan bakboord. Doel van de kast is een berging voor spelmaterialen tijdens kampen en (uiteraard) als “laad” tafel voor alle communicatie middelen , zoals GSM’s en zo.
Een eiken topblad lukte helaas niet meer, maar het substituut wat we hebben gemaakt, mag er ook zijn !
De storm gaf tijdens het geheel een soort van knus gevoel; de STELMAR voelt hier niets van.
Door de windvang van de kraan (16 mtr boven het wateroppervlak met een 1/4 meter diameter van de kraanmast)gaf het af en toe wel wat lichte beweging als je bezig was.Maar meer ook niet.
Ook geen kapot gewaaide onderdelen of zo of lekkages onderdeks. Stormtest 100% doorstaan :)

Veel plezier met de foto’s !

aoh

aoh1

aoh2

aoh3

aoh4

aoh5

aoh7

aoh8

aoh9

aoh10


foto’s Sparkie ! (Arnold Knook…)

Nou, wie had het gedacht ? Sparkie kan meer dan allemaal koperen touwtjes aan elkaar knopen (en dan werkt het allemaal nog ook !)
Hij heeft foto’s gemaakt. Niet alleen deze week maar ook 2 weken terug al :)

In ieder geval een heel eind opgeschoten. Het vooronder is van de week ook weer een heel stuk verder afgemaakt, zodat we gelijk door kunnen om daar verder te betimmeren.
Een klein lekje op een plaats waar de werf nog plaatwerk had moeten (sept. 2006…) vervangen, zorgede voor grote schrik . MAar met wat creativiteit was het snel verholpen.
Bodemvlak is bijna gereed om de (nood)vloer te plaatsen. En uiteraard is Sparkie al weer doende geweest de basis voedingen voor de werkverlichting en definitieve verlichting alvast aan te leggen. :)

Er volgens zo meteen nog meer foto’s , maar ik moet er nog een paar maken aan boord zo meteen, van het werk dat vandaag is gedaan. de bank in het achteronder is bijna klaar !!!

Veel plezier.

aog23a

aog22a

aog21a

aog20

aog19a

aog18

aog17a

aog16

aog15

aog14

aog13

aog12a

aog13

aog10

aog9a

aog8a

aog7a

aog6a

aog4a

aog3a

aog2a

aog1a

aoga