Verbouwing M.S. Stelmar II

weekend 13 & 14 Mei

Het weekend flink opgeschoten ! De mastkoker was er vorige week al uit geslepen en is deze week op Stella nieuw gefrabriceerd . Zaterdag geplaatst en zondag in de menie . Heel snel ! Ook de lier was vorige week losgebrand en is deze week verwijderd van de fundatie. Hij staat nu even op het voordek , zodat de fundatie vernieuwd kan worden. De lier gaat er op de werf vanaf. Helaas bleken de kluisbaarden (ronde schijven waar de kettingen door naar buiten lopen) flink geroest te zijn en moeten we daar dus een nieuw dek gaan plaatsen. Behoorlijke klus ! Soms zit het mee; soms zit het tegen….
Het gangboord is ook onder handen genomen en ziet er weer prachtig uit!
Zelfs binnen werd verder geaan, de halverlichting werkt inmiddels ook . De 24V installatie wordt komend weekend getest, zodat de kleine ronde lampen aan het plafond (bull-eyes) ook kunnen branden. Deze worden gebruikt (later) wanneer de generator uitstaat en als noodverlichting

lierfundatie vuil

lier half eraf

lier half eraf

lier in gangboord

lierfundatie schoon

kluisbaard eraf

mastkoker prefab

mastkoker prefab klaar

mastkoker prefab klaar

mastkoker nieuw

mastkoker nieuw1

mastkoker klaar

mastkoker gelast

mastkoker in menie

gangboord kaal

gangboord menie

halverlichting

halverlichting compl


weekendwerk 6/7 Mei

Afgelopen weekend op het voordek begonnen met het losbranden van de ankerlier, die in onderdelen gedeeltelijk naar Stella is vervoerd. De lier zelf wordt op de werf afgehesen. Op de mastkoker is de achterzijde verwijderd, welke compleet wordt vernieuwd. De ankers hangen geborgd overboord en gaan, samen met de kettingen ook op de werf er van af.

Prima weertje om buiten te werken !

1851

1852

1853

1854

1855

1856

1857

1858

1859

1860

1861

1862

1863


Ontwerp

In de vorige foto’s is te zien hoe de tank er in werkelijkheid uit ziet, hiervoor is een heel ontwerp gemaakt met de nodige overleg en tekeningen in autocad.
Overzicht

Ook de onderdelen van de tank zelf zijn appart getekend.
Onderdelen

Ondertussen wordt er ook hard gewerkt achter de schermen voor diverse start/test protocollen tbv de hoofd motor en diverse hulp- motoren/gereedschappen.
Star protocol

Klik op de plaatjes om te vergroten (apart venster)


Weekend Koninginnedag

Ondanks de feestelijkheden in en om de stad, maakten wij er ook een groot feest van. We hebben de geplande brandstoftank voor het kraanbedrijf deze week op Stella Maris gemaakt en zaterdag samengesteld met andere attributen, welke er nog op moesten. Daarna geplaatst en paste perfect!
Ook de schoorsteen (met nieuwe demper!) is geplaatst op de oude locatie, ziet er weer mooi en fris uit. Het dek waar hij op staat is trouwens ook vervangen.
In het toilet is ook het licht gaan branden en kun je ongestoord gaan zitten met de DEUR dicht, want deze is dit weekend ook gehangen.
Als mede de verlichting in de hal & machinekamer, welke nu ook prachtig branden.
Aan het einde van de dag met de dekwasslang het dek en de gangboorden gespoeld, een hele verademing, in vergelijking met al die maanden een emmertje Zondag is de mast en laadboom omlaag gedaan, ivm met het Pinksterweekend en werkzaamheden aan de lier en mastkoker.
Ging perfect en het dek gaf geen krimp met een extra belasting van ca. 6500 kg!

tank aftap

tank aftap1

tank peilglas1

tank peilglas

verlichting toilet

schoorsteen nieuw

schoorsteen top

MK verlichting1

MK verlichting2

mast omlaag2

mast omlaag

dekwas op dek

deur toilet


Weekend 22/23 april

Dit weekend is de dekwaspomp verder aangesloten op de leidingen. Hierna het electisch gedeelte (was ook al aangelegd aan de “touwtjes”moesten nog op de juiste plek worden aangesloten) En toen testdraaien. Weer een stukje equipment gefixed ! In het toilet is de verlichting aangebracht en ook aangesloten op het boordnet.
De waterleiding voor de 2 waskranen is inmiddels ook duidelijk zichtbaar (wordt weggewerkt achter de betimmering die er nog op moet) in de wasruimte.

dsc0083

dsc0084

dsc0085

dsc0086


Logboek Stelmar dec. ’05 – apr. ’06

Vanavond weer foto’s, nu even een lijst van werkzaamheden vanaf December 2005 tot en met April 2006 :

Dec.2005 – kajuit gedeeltelijk betimmerd aan bakboordzijde en ook voorzien van Rockwool isolatie
Dec. 2005 – Ramen van de firma HORA geplaatst. Deze ramen zijn speciaal voor ons op maat gemaakt. Aluminium kozijnen voorzien van 6mm dik gehard veiligheidsglas.
Dec. 2005 – Betimmering aan BB afgemaakt en bedrading weggewerkt 220V/24V)
Dec. 2005 – Huidige kabelgat (werkplaats) leeg geruimd en gereinigd. Voorzien van stalen schotten als wanden en een stalen plafond (tevens berging
Dec. 2005 – Waterafvoer gootsteen keuken in huid gebrand en pijp op gelast (20 cm boven waterlijn…)
Dec. 2005 – Hal/toiletten/wasruimte geheel klaar en in beits gezet.
Dec. 2005 – Contactdozen voor schakelaars electrisch geplaatst in wanden waar mogelijk
Dec. 2005 – Plafond aan BB zijde van kajuit geplaatst en bekabeling verwerkt.
Dec. 2005 – Wand keuken geplaatst en voorzien van deurpost naar kajuit. Moet nog betimmerd worden.
Dec. 2005 – Ballast geleverd ! Totaal 3500 kg ponsdoppen (= klein metaalafval) aan boord gesjouwd en in speciale bakken gestort. Doel: het achterschip moest 7 cm zakken om koelwaterpijpen van kimkoeling onder water te krijgen en schroeftunnel verder onder water te krijgen t.b.v. een hoger schroefrendement.
Dec. 2005 – Werktemperatuur binnen is nu 3 graden constant. Niet altijd even warm dus om te werken…….
Dec. 2005 – Keukenwand is geplaatst en voorzien van deurkozijn en schakelaars. (En natuurlijk isolatie.)
Dec. 2005 – Keukenvloer (na het vegen van de spanten) gelegd en vastgeschroefd. Tevens trap definitief vastgezet op de nieuwe vloer.
Dec. 2005 – Gas en waterleidingen aangelegd in keuken. 10mm gasleiding en 15mm waterleiding. 2 stuks geisers (propaangas) zijn besteld. 1 voor de keuken en 1 voor het achteronder.
Dec. 2005 – Temperatuur aan boord in kajuit is nu -2 C Brrrrrrrrrrrrrrr………… We hebben een heteluchtkanon op gas bijgezet en een grote luchtdroger vanwege overvloedige condensvorming op nog niet betimmerde of geïsoleerde plaatsen (= 1 liter p/uur)
Dec. 2005 – Fourageruimte (aansluitend op keuken) bijna gereinigd en geschrapt. Hierna in de Sigma Multimastic Epoxy primer
Dec. 2005 – Fourageruimte geschilderd in met 2 lagen machinegroen (soort mintgroen)
Dec. 2005 – Pantryluik gemaakt in wand keuken/kajuit met als doel het doorgeven van pannen naar de kajuit en terug naar de keuken
Dec. 2005 – Machinekamer verder afgeschilderd met Sigma Topcoating kleur beige
Dec. 2005 – Vloerplaten machinekamer op Stella geheel kaal geschrapt (=tranenplaat!) en met Sigma coating (kleur groen/donker) gezet.
Dec. 2005 – Koekoek van achterroef geheel gerestaureerd en geconserveerd/behandeld op Stella in avonduren en als nieuw (!) retour gegaan naar Stelmar voor terugplaatsing locatie
Dec. 2005 – ramen aan SB zijde (4 stuks nog) ook geplaatst en kajuit gedeeltelijk betimmerd
Dec. 2005 – hydrofoor-installatie t.b.v van drinkwatersysteem aangeschaft samen met d.w. filter huis + filter . Naar boord gebracht voor latere installatie in het systeem
Dec. 2005 – Flowjet pomp aangeschaft t.b.v. van het vullen en spoelen van heren/damestoilet deze werkt op buitenwater en wordt later op een standpijp gekoppeld (nog door de werf aan te sluiten)

Jan. 2006 – Koekoek in kajuit betimmerd aan binnenzijde. Deze wordt later gebeitst in dezelfde kleur als de kajuit
Jan. 2006 – Betimmering kajuit aan SB zijde is nu bijna af.
Jan. 2006 – Hoofdmotor, keerkoppeling en schroefas in lijn gezet, moet nog vastgezet worden met speciale bouten.
Jan. 2006 – Brandstoftanks geschilderd in kleur bruin. Diverse afsluiters en peilglazen gedemonteerd voor revisie op Stella. Wanden machinekamer beige geschilderd.
Jan. 2006 – Begonnen met aanleg electrische installatie door Arnold Knook (Antwerpen 12).
Jan. 2006 – Alle TL-armaturen in kajuit en hal hangen en branden (in de kajuit althans) op walstroom
Jan. 2006 – Bull-eyes 24V hangen in de kajuit. Nog geen laagspanning aan boord, dus branden nog niet
Jan. 2006 – Kajuit is geheel betimmerd en bijna (plafond nog) klaar.
Jan. 2006 – Machinekamer (MK) begonnen. Hoofdmotor Kromhout uitgelijnd en vastgezet. Tevens de keerkoppeling en schroefas in lijn gezet
Jan. 2006 – Uitlaatstuk bij dekdoorvoer vernieuwd en naar dek doorgevoerd/afgelast en geïsoleerd
Jan. 2006 – Vloeren kaal geschrapt en geschilderd in groen
Jan. 2006 – Koelwaterleidingen gedemonteerd en schoongemaakt en geschilderd met blauwe lak
Jan. 2006 – Werkbankje kaal geschrapt en voorzien van machinegroen (kleur lak)
Jan. 2006 – Scheepshuis achter toegangstrap BB zijde gelakt in kleur donkerbruin (oud hollands)
Jan. 2006 – Ramen kajuit afgewerkt met afdeklijsten
Jan. 2006 – Extra leiding aangelicht in MK naar buiten toe, t.b.v. carterontluchting. Liep voorheen door schoorsteen heen.
Jan. 2006 – Expansietank hoofdmotor aangepast op uitlaat. Uitlaat liep zachtjes aan op deze tank.
Jan. 2006 – In MK onder BB en SB brandstoftanks 2 stuks separator filters geplaatst in brandstofleidingen. Deze scheiden het water af van de brandstof.
Jan. 2006 – Leiding 6mm smeeroliedruk aangepast en aangesloten naar stuurhuis voor meteraflezing.
Jan. 2006 – Betimmering keuken is ook bijna klaar.
Jan. 2006 – Temperatuur binnen is nu redelijk (3 a 4 graden). Luchtdroger 220V machine afgevoerd naar Stella (daarna weer terug naar NMS Engineering)
Jan. 2006 – Kajuit leeggeruimd (staal/hout) en binnen op het ponton gelegd. Tevens alle afval afgevoerd naar Stella.
Jan. 2006 – Vloer kajuit geplaatst/gelegd (helft kajuit)
Jan. 2006 – 220V TL-armaturen gehangen in MK, tevens 2 stuks bulle-eyes 24 V opgehangen. Nog niet aangesloten op het stroomnet.

Feb. 2006 – Werkbank MK geschilderd en bankschroef na revisie teruggemonteerd op locatie
Feb. 2006 – Spoelwaterleidingen toiletten/urinoir aangelegd in wasruimte en toiletruimte.
Feb. 2006 – Deuren kajuit/keuken/generatorruimte gemaakt en voorzien van hang en sluitwerk
Feb. 2006 – Machinekamerverlichting 220V/24V gehangen en aangesloten
Feb. 2006 – Houten schuiframen achteronder op Stella Maris gerestaureerd en in beits gezet
Feb. 2006 – Dekwas pomp (18 Ton/uur) besteld en op fundatie geplaatst.
Feb. 2006 – Machinekamer is mechanisch klaar. Meters en Andere appendages moeten nog worden aangesloten.

Mrt. 2006 – Toiletruimte verder betimmerd. Alleen het plafond nog.
Mrt. 2006 – Tussenschot toiletten geplaatst en voorzien van doorvoer spoelleiding.
Mrt. 2006 – Roestvrijstalen urinoir ontworpen en laten zetten in de juiste hoeken. Afvoer in scheepshuis gebrand en pijp geplaatst/gelast
Mrt. 2006 – Roestvrijstalen urinoir geplaatst en aangesloten
Mrt. 2006 – Hangend toilet aangeschaft met wandspoelunit
Mrt. 2006 – Spoelunit geplaatst en aangesloten in halkast
Mrt. 2006 – Houten platen uit fourage ruimte terug gelegd in kajuit.
Mrt. 2006 – Ruimte kraanbedrijf leeggeruimd en spullen afgevoerd naar Stella Maris.
Mrt. 2006 – Oude lenspijpen, leidingen etc. weggebrand en afgevoerd naar Stella Maris.
Mrt. 2006 – Kattekop (oude lenspomp) gedemonteerd en afgevoerd naar Stella Maris. Tevens de dekwaspomp (Stork) en de noodstroom – dynamo gedemonteerd.
Mrt. 2006 – Bij het demonteren van de aanzuigleiding voor de dekwaspomp is de leiding die was doorgeroest afgebroken en onstond er een lek in de bodempot. Gedicht met een houten prop en afgestort met beton. Later op de werf zal dit vervangen worden.
Mrt. 2006 – Wanden van kraanbedrijf geschrapt en ontvet en in ijzermenie gezet.
Mrt. 2006 – Begonnen met de wanden in Marinegrijs te zetten (Sigma Topcoat 5177)
Mrt. 2006 – Machinekamer-ventilatiefan aangeschaft en gaten gemaakt voor aan,-en afvoer schone lucht. Fan geplaatst op schot boven werkbank
Mrt. 2006 – Hangend toilet geplaatst en aangesloten. Wasfonteintje voor in de hoek gekocht en geplaatst in toiletruimte.

Apr. 2006 – Spoelleiding voor RVS urinoir gemaakt op Stella Maris en geplaatst
Apr. 2006 – Gasveren voor koekoek ramen besteld en geplaatst. Tevens voor toegangsluiken kajuit.
Apr. 2006 – Vloerdelen kraanbedrijf gedemonteerd en afgevoerd naar Stella Maris.
Apr. 2006 – Begonnen met het schoonschrapen van de spantvakken onder de vloer kraanbedrijf
Apr. 2006 – Spanten bij schroefasdoorvoer schoon gemaakt en in teer coating gezet (Sigma)
Apr. 2006 – toilet geplaatst en fonteintje opgehangen. Leidingwerk aangesloten en spoelinstallatie toilet in schoonmaakkast geplaatst
Apr. 2006 – In kraanbedrijf wanden en plafond geschilderd in Marine grijs (Sigma) .Tevens ruimte boven kraanbedrijf grijs geschilderd (tbv geiser)
Apr. 2006 – Nood-dynamo kraanbedrijf gereinigd en nagekeken en geschilderd
Apr. 2006 – Stalen machinekamer beluchtingskappen op Stella Maris gemaakt en aan boord gelast op luchtinlaat-openingen op stuurhut
Apr. 2006 – Schoonschrapen van spantvakken in kraanbedrijf vordert gestaag. Is erg vies en vet !
Apr. 2006 – Toiletruimte bijna klaar. Laatste wandplaat is geplaatst en met toegangsdeur begonnen
Apr. 2006 – Dek geborsteld en geheel in de ijzermenie gezet.
Apr. 2006 – Voormast verwijderd met brander en naar Stella Maris afgevoerd (nieuwe maken)
Apr. 2006 – Ontluchting drinkwatertanks (zwanehals) op dek gelast.
Apr. 2006 – Diverse inzetplaten voorzijde/zijden stuurhuis geplaatst op slechte stukken staalplaat
Apr. 2006 – Voorbereidingen getroffen voor Pinksteren. De Stelmar gaat gesleept worden door de Antwerpen 12 van Arnold Knook.
Apr. 2006 – Hoofdschakelaar dekwaspomp geplaatst
Apr. 2006 – Leidingwerk dekwaspomp aangesloten en geplaatst.
Apr. 2006 – Oude vloerdelen kraanbedrijf afgevoerd naar Stella Maris en opgestookt in vuurkuil
Apr. 2006 – Brandstoftank kraan dieselmotor gedemonteerd en afgevoerd naar Stella Maris. Hier zal een nieuwe tank voor gemaakt worden
Apr. 2006 – Voorbereidingen brandstoftank gemaakt. Tekeningen (AutoCad), staal etc.
Apr. 2006 – Dekwaspomp verder afgemonteerd met zuig- en persleiding. ’s Middags de hele middag proef gedraaid. Werkt fantastisch.
Apr. 2006 – Spanten in het kraanbedrijf zijn erg vet , dus heel moeilijk te reinigen. Maar gaat redelijk
Apr. 2006 – …


Paasweekend 15/16/17 april

Met Pasen zijn we verder gegaan met het herentoilet, het schoonmaken van de spanten en de fourage- en kraanruimte. Nu het nog koel is kan dat nog prima, maar als het zo meteen zomer(…?) is, wordt het hier te benauwd om te werken (gebrek aan ventilatie).

We zijn ook aan de stuurhut begonnen, het plaatsen van de luchthappers voor de machinekamerventilatie, die we vorige week op Stella hadden gemaakt (zie vorige foto’s).
Ook aan de zij- en voorzijde hebben we diverse “inzetplaten” geplaatst. Dus stukken origineel staal vervangen door nieuw ,zonder dat je het echt ziet. Klinknagels behouden.

Bij de dekwaspomp is een hoofdschakelaar geplaatst, om deze in geval van onderhoud ter plekke te kunnen uitschakelen.

Op zondag was het zulk lekker weer, dat we het dek hebben geborsteld (staalborstels) en geheel in de ijzermenie hebben gezet. Als we er nu geen beschadigingen op maken kan het dek al in de aflak.

Kortom, weer een heleboel gedaan!

mastkoker

dek in menie

dekinmenie1

dek in menie2

deur en hal

keuken en fourageruimte

koekoek

schakelaar dekwaspomp1

spanten fouragehok

stuurhuis revisie

zij stuurhuis

dak stuurhut

toilet heren

nieuwe luchthapper

toilet bijna klaar


Weekend 8 april

Nou, we hebben het toilet eindelijk klaar hoor! Op een paneeltje na aan de wand dan, maar dat is peanuts. Erg mooi
Ook de achterspanten vorderen in de kleine ruimte onder het achteronder (is niet vrolijk om daar te werken!)
Het kraanbedrijf lijkt steriel te worden, maar edoch, schijn bedriegt. Wemogen nu aan de vloerdelen en de spanten gaan beginnen om deze te gaan reinigen (schrappen en coaten).
Kortom, weer een heleboel gebeurd. Dus geniet van de foto’s!

Piet

toilet klaar

toilet compleet

spoelpijp tolilet

spoelpijp toilet1

spoelinstallatie klaar

toilet

fonteintje

fonteintje en toilet

draadlier kranbedrijf

kraanbedrijf topside

baskraan 2

achterspanten bijna klaar

achterspanten bijna klaar1

achterspanten bijna klaar 2

bas kraan1

wateraansluiting kraanbedrijf