Verbouwing M.S. Stelmar II

weekend 25/26 Maart 2007

Weer een hoop gedaan ! Tijdens het test draaien van de Kromhout, vonden we emulsie (mix olie/water) in de smeerolie, dus besloten de olie(pijpen)koeler te demonteren en na te kijken (afpersen). Voor de rest loopt de kar perfect en werkt alles naar behoren.
Teven een externe dynamo geplaatst (24V) en een spansysteem daarvoor ontwikkeld.

In het stuurhuis is het uiteindelijke dashboard geplaatst (prefab Stella Maris) . Ziet er gelijk een stuk meer “af” uit !
Nu nog de wanden en plafond, beetje verlichting, beetje bedrading…. en dan is de stuurhut operationeel ! Over 2 weken varen we naar FIX om de ankerlier aan boord te laten hijsen.
FIX ; alvast bedankt !!

Ook zal HOLLAND DIVING INTERNATIONAL ons een bezoekje brengen om , alvorens de 2e werfbeurt, de kimkoelingpijpen te inspecteren en waar nodig te herstellen. Deze pijpen hadden al op de 1e werfbeurt vervangen moeten worden maar is niet gebeurd. Dus nu maar een duiker….
HDI ; alvast bedankt !!

Op Stella zijn we ondertussen druk bezig het zg. blauwe bord te maken. Dit is een bord wat gevoerd moet worden aan stuurboord zijde , wanneer er wordt afgeweken van de stuurboordswal. Dus als je eigenlijk gaat “spookvaren”op het water. Is wettelijk verplicht, dus de Stelmar II heeft het ! :)

veel plezier met de foto’s .

shd

shd1

shd2

mkd

mkd1

shb

shb1


weekend 17/18 Maart 2007

JAJA, WE ZIJN GESTART !!

Eindelijk was het dan zover op zaterdag 17 maart 2007 om 12.30 uur . De eerste start van de KROMHOUT 6TS117 na 3,5 jaar te hebben stilgestaan. Plus dat alle onderdelen in de motor zelf vernieuwd zijn voor die periode . Totaal 1400 uur werk geweest….

De start verliep heel soepel. Wat kinderziektes verholpen, lekje hier lekje daar en een zg. compensatie vliegwiel wat er af vloog. Ach , dat soort dingen gebeuren.

Maar nu is het KIJKEN –> LOPEN . Draait fantastisch mooi ! Nou, kijk maar op het filmpje.
Binnenkort varen we naar B.V. Motordienst FIX (Pesci) om de ankerwinch aan boord te laten hijsen.

Ook is het zoeklicht, de marifoon antenne en de luchthoorn geplaatst en komt het dak er ook wat “voller “uit te zien. Hier komt nog een zg. blauw bord (verkeerde wal bord) bij en een GPS ontvanger. Blauwe bord is volgende week klaar om geplaatst te worden.

Ook is de ontluchtingspijp van de afzuiginstallatie op dek geplaatst (made by Keppel Verolme)
Ziet er ook weer mooi uit !!

Veel plezier met het kijken !

afz

afz1

afz2

console8

console 9

sthdak

sthdak1

sthdak2

sthdak3

sthdak4

schroefw


weekend 10/11 maart 2007

Eindelijk de geiser ook klaar ! De benodigde onderdelen met pijn en moeite kunnen vinden met/bij Fasto Nefit en met wat slijp en laswerk werd de pijp dan ook geplaatst.

Begonnen met een (geschonken) reddingboei te plaatsen aan de voorzijde stuurhut. Zo, nu kan er eindelijk iemand over boord vallen :)

Wederom de start van de hoofdmotor uitgesteld. Ditmaal, omdat de start schakelaar defect bleek en we eerst een nieuwe moeten installeren. Ben je zo dichtbij en dan dit…. :)

Het toilet werkt met de zg. “snuifklep”, dus dat gaan we binnenkort testen met water en toiletpapier , voor(!)dat we meneer Melsert de “final graduation” laten uitvoeren.

Veel plezier !

sth boei

sth boei1

krbg

krbp

krbp1

krbp2


weekend 03/04 maart 2007

Soms komen zaken wel eens verkeerd uit. Dat hadden wij dus dit weekend.
Het ponton , waar we aan afgemeerd liggen , moest er tussen uit en ging weg.
Op zich geen ramp, ware het niet dat net dit weekend een aantal stafleden op vakantie zijn. Er een paar niet waren en de rest voor de kinderen stond. Tja, en dan gaat dat ook nog een ’s avonds/ ’s nachts plaatsvinden. Maar goed, met hulp van Sparkie en Jan Noels, kwamen we er toch uit.
Op de dag is de wasemkap (afzuigkap) in de keuken geplaatst en aangesloten. Was een hoop werk, omdat er een gat in het dek en binnenbetimmering gemaakt/gebrand moest worden en er “gelukkig” een spant in de weg zat , die een zeker persoon (Piet ?) had opgenomen in het spantenplan in 2005 van het dek. Desondanks ziet het er niet alleen erg mooi uit, maar werkt ook fantastisch. Het lijkt wel een stofzuiger !

Sparkie is druk bezig met het plaatsten van een soort “snuif”sensoren, welke er voor zorgen dat het toilet geriefelijk werkt. Ben benieuwd ! Maar ziet er zeer profie uit.

In het kraanbedrijf is er ook nog een stuk vloer bijgeplaatst, wat het geheel weer mooier en ruimtelijker maakt.

Helaas nam dit weekend Thijs (Thijbus) afscheid van het project Stelmar II en van Stella Maris. In verband met andere bezigheden werd het steeds moeilijker tijd vrij te maken voor het project Stelmar II .
Thijs, namens Stella Maris en de TC ontzettend bedankt voor al je inzet op Stella en de Stelmar tot op heden !! Tot ziens.

Aan het einde wat plaatjes, op zondag ochtend genomen, van de nieuwe afmeerpostie zonder ponton. We missen het ponton, en met name de accomodatie die er op stond, nu al…

kaz00

kaz111

kaz22

kaz3333

kaz44

krb55

gw0

gw11

mist0

mist11

mist22

mist33

mist44

mist55

mist66

mist77

mist88

mist99


weekend 24/25 Febr.

Het weekend een poging gewaagd de geiser te voorzien van een rookgas afvoer, maar daar zaten wat dingetjes tegen, dus dat wordt volgende week.
Het toilet is getest en werkt goed. Da’s weer een ruimte klaar…
Fourage ruimte is ook op een haar na klaar, nog wat kleine afwerk dingetjes en dan kan het schoongemaakt worden.
Kraan bedrijf is verder gegaan met betimmeren en de handles op de toegangsdeur zijn geplaatst.
Het stuurhuis begint ook al vorm te krijgen, al is het veel werk alle hoekjes en gaatjes naadloos op elkaar te laten passen.

krb1aa

krbd1

krbge1

krbg1a

krb1ba

toilet bril12a

shtimm1


weekend 18/19 Febr.

Dit weekend is het stil op Stella, de kids en staf zijn op Voorjaarskamp.
Maarrrr….. het werk op de Stelmar gaat gewoon door.

Zo is de geiser geheel aangesloten op het leidingnet (gas en water) en is de gasinstallatie ook in orde gemaakt. Drukregelaar, afsluitertjes, schotdoorvoeren etc.

Ook het toilet is eindelijk klaar voor gebruik, het wachten is nog op een stukje elektrisch aansluitwerk, maar dan gaan we hem testen (pfff…. al die tijd konden we niet naar de wc )

IN het stuurhuis wordt (ook elektrisch) de laatste hand gelegd aan de bedrading in het console. Dat betekent dat we met 2 weken gaan starten (hoofdmotor). Had ff wat vertraging, ik had het eerder beloofd, maar dan hebbie wel wat !

nou, bekijk het allemaal hieronder.

g

g1

g2

gei

gei1

kr5

toi1

toi2

con

con1

con2

con3


weekend 10/11 Febr 2007

Het kraanbedrijf begint ook al vorm te krijgen. Niet alleen het schilderwerk geeft een finishing touch , maar ook de tranenplaten vloer van aluminium maakt er een mooi en overzichtelijk geheel van.
In de stuurhut wordt gestaag doorgewerkt aan het houtwerk van de meterpanelen en Sparkie “fietst” ertussendoor zijn bedrading in en andere duistere elektronische/elektrische foefjes.
Een begin is gemaakt met de (warm)watervoorziening, door de geiser op te hangen in het kraanbedrijf. Ben benieuwd !
In het vooronder is Thijbus keihard bezig de boel in de zinkfosfaat primer te zetten, als basis voor het plaatsen van grondhout en andere attributen om de boel vorm te geven.
Helaas hield hij aan het einde van de dag “het roer niet meer helemaal recht” (?)
Een uitspraak van hemzelf, toen hij letterlijk zo stoned als een garnaal de ruimte uitkwam.
Hij waande zich even in het paradijs…..
Na wat frisse snuiven buitenlucht, schoven we met de TC en andere stafleden, aangevuld met Anna en Sparkie (Arnold) aan tafel bij een heel gezellig wok restaurant.
De foto’s spreken voor zich.

krp1

krv11

krv22

krv33

krd11

krddiesel

krg11

krg223

sh111

sh222

sh3333

sh444

schc

shcc

vo11

vo222

vo333

vo444

wok111

wok222

wok33

wok444

wok555


weekend3/4 Februari

Het kraanbedrijf is de volgende ruimte , welke we gereed aan het maken zijn voor gebruik.
Zo is de aandrijf dieselmotor voor de hijswinch gedeeltelijk uit elkaar geweest (cylinderkop 1) en heeft de motor een fris groen kleurtje gekregen, na een flinke schoonmaakbeurt.
Vervolgens door met het plaatsen van de vloer. Dit is nu nog een houten vloer, maar daar komt een laag aluminium tranenplaat overheen (vast geschroefd). Wordt erg mooi!
Sparkie plaatste uiteraard weer de nodige verlichting, zodat we voldoende verlichting op ons werk hebben , maar ook genoeg licht om overal goed te kunnen schilderen.
Volgende week wordt hier de keuken/badgeiser (FASTO/NEFIT)opgehangen en gaan we de gasbunnen aansluiten en alle gasleidingen aanleggen. Uiteraard wordt dan ook de waterleiding niet vergeten en zal deze ook aangelegd/aangesloten worden.
Veel plezier met het bekijken van de foto’s !

k10

k12

k13

k14

k15

k16

k17

k18

k19

k20

k21

k22

k23

k24

k25

k26

k27

k28

k11

f20

f23


weekend 27/28 Jan.

Door de storm(en) en de hoge waterstanden in de Maas, in combinatie met het vaargedrag van de Waterbussen, is de gangway naar de Stelmar toe ernstig beschadigd en dreigde zelfs los te raken (!) . Dus hier moest rap wat aan gedaan worden. Het ponton beter afgemeerd op de staaldraden en vervolgens een aantal reparaties aan railingwerk en ophanging van de gangway gedaan. Ook een platform, wat reeds in de zomer al door een ernstige golf is vernield , is geheel opnieuw gefabriceerd en uitgetest . Lijkt een beetje op een heli-deck, maar is het niet hoor !
De rest van de werkzaamheden ging ondertussen gestaag verder en de resultaten staan hieronder.
Stuurhuis , stuurhuis verlichting op dak (fluitlicht en ankerlicht)geplaatst, deur fourageruimte is klaar en betimmering stuurhuis vordert en begint er mooi uit te zien.

gw

gw1

gw2

fd22

krbf

sh

sh1

shc

shc1

shd1