Verbouwing M.S. Stelmar II

weekend 14/15 Okt.

Wederom een heleboel gedaan. Het achterschip ( de roef) had nog een aantal slechte plekken , welke vervangen moesten worden. Dit wilden we pertinent voor de winter gedaan hebben PLUS dat het de LAATSTE echte kilo’s staal waren sinds de verbouwing. Natuurlijk hebben we nog staalwerk genoeg te doen, maar dit was de laatste vervanging.
Dit is nu klaar en ook het originele Kadasternummer is weer op de oude plaats (volgens de meetbrief) terug geplaatst. Dit bevindt zich bovenaan de achterzijde van de roef. Aan de onderzijde hebben we over de gehele breedt een strook van 10cm hoog geplaatst.
In het fouragehok zijn de wanden opnieuw in fris groen gezet. (lak) En hierna is de linkerwand , als je binnenloopt, betimmerd met Okume hout.
UIteraard is er elektrisch ook weer een hoop bijgemaakt, maar hier komt wel een keer een apart hoofdstuk over. Er is inmiddels in het kraanbedrijf ook verlichting aangebracht.
OP het voordek zijn de zg. kettingpotten terug geplaatst. Een van de potten is vervangen (althans gedeeltelijk) want die was wel erg slecht er aan toe. Ziet er weer mooi uit .
Nu de ankerlier nog en we zijn compleet op het voordek.

roef

roef1

roef2

roer

1

2

3

4

5

6a


weekend7/8 oktober

Ook dit weekend weer veel werk verricht. De vloer in de fourageruimte kon er eindelijk in .
Helaas hadden we nog steeds 1 “tranende”klinknagel, welke op de volgende werfbeurt (spoedig) nog gerepareerd moet worden. Dan maar even met cement een noodreparatie uitvoeren.
De vloer zit er verder mooi en strak in !
Ook het elektra werd gelijk geinstalleerd, weliswaar niet direct zichtbaar voor een ieder maar geloof me, het zit er in.
In het stuurhuis zijn de ramen schoon gekrabt van resten siliconekit en ziet er ook weer gelijk netjes uit.
De wasruimte krijgt ook eindelijk vorm , de betimmering schiet lekker op.

1

2

3

4

5


weekend 30 sept/ 1 okt.

Dit weekend het voordek geheel gereed gemaakt. De kluisbaarden, welke van de week gestraald zijn, zitten weer op de plaats gelast en ook de mastkoker is voorzien van het laatste staalwerk (stalen leiding voor electra en een inzetplaat). In de generator ruimte is onze vonkentrekker Sparkie volop bezig het lichtcircus aan het installeren en niet zonder resultaat ! De wasruimte is na een langdurige zomerstop ook weer aan de beurt en hier wordt het leidingwerk afgemaakt en wanden geplaatst. Het laatste staalwerk qua verniewing moet nog op het achterschip worden uitgevoerd. Dit is nog ongeveer 10 kg staal. Dan zetten we even de teller op een tussenstand en komen we op een totaal van 9445 kg staal wat is vervangen !
Dit is nog ex de achterrailing in het gangboord , welke nog aan bod komt , maar dat is pas in het voorjaar en draagt niet bij tot het wind/waterdichte van het schip.
Het dak van het stuurhuis wordt nu geprepareerd op Stella en kan over 2 weken op lokatie worden geplaatst.
Veel plezier met de foto’s !

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

11

12

1

2

3

4

5

7

8


weekend 16/17 Sept.

Na veel voorbereidend werk (!!!pfff) in de loods op Stella is vandaag eindelijk het stuurhuis weer terug op z’n plek gezet. We waren benieuwd of alles zou passen, omdat het staalwerk met 15 cm “omhoog “is gegaan.
Nou, gelukkig paste alles perfect en ziet het er allemaal weer meer als een schip uit. Nu is het wachten nog op de dakplaten, welke elders klaar liggen.

Veel plezier met de foto’s

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

11

12


weekend 9 & 10 September

Het heeft ff geduurd, maar daar is dan weer een update van werkzaamheden.
We zijn inmiddels weer terug op de ligplaats en weer hard bezig.
Beneden wordt er hard gewerkt aan de toiletten, de pompinstallaties en electriciteit. Dit is bijna klaar, op wat leiding en fitwerk na.
Op het voordek is er in de kettingbak eerst schoongemaakt, vervolgens een laag coating gezet. Hierna is de kettingvloer erin gegaan en vastgelast waar nodig. Ook de twee kettingkokers zijn vernieuwd . Op de werf waren aan de buitenzijde op de huid de klusbaarden al reeds geplaatst. Deze worden ook nog op het dek geplaatst maar moeten eerst gestraald worden. Het dek zit er al wel in en de ankerkettingen liggen inmiddels ook weer beneden op hun plekkie.

16

17

19

20

21

21

22

23

24

25

25

26

27

27

28

29

30

31

32

33


Werf (vervolg)

Hier nog een vervolg van de werfbeurt. Het schip is op maandagmorgen vroeg op de helling gegaan en eerst afgespoten. Hierna volgde een scheepsmeting (dikte van het vlak). Aansluitend kon begonnen worden met het staalwerk onderwaterschip en bovenwaterschip en natuurlijk de finishing touch: de kleuren.
Er is heel veel werk verzet en nog steeds staat de Stelmar droog, omdat het staalwerk aan de bodem nog niet helemaal klaar is. Wij (de TC/Stella) zijn bovenwater “klaar”, althans met de werf-items. We zullen per keer wat foto’s plaatsen van de gehele werfbeurt.

Veel plezier ermee!

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

11

12

13

14

15


Werfbeurt

14 augustus was het zover, de Stelmar II ging het dok in.
kont

Na al het nodige bikwerk

chiel

en nog meer bikwerk

j-b

en nog veeeeeeel meeeeeer bikken

jan

was het tijd om het staalwerk aan te pakken.

kluis

Na dit zware werk was het tijd om het roer te laten zakken om de onderste bus te vervangen…
roer

bus

Helaas is er in dat traject is mis gegaan en is het hele procédé iets uitgesteld.

Desalnietemin zijn we gewoon doorgegaan met de werkzaamheden aan boord en zijn er de nodige in- en uitlaten geplaatst ten behoeve van sanitaire voorzieningen inclusief de benodigde afsluiters.

afvoer

uitlaat

in-uitlaat

Ook is er verder gegaan met het aansluiten van het electrisch materiaal aan boord.
Waaronder de pompen en hydrofoors.

pomp

Tijdens dit alles is er aan de buitenzijde van het wachtschip het een en ander veranderd aan het uiterlijk, dit is ietwat robuuster en strakker mbt de lak geworden.

neus

Tot op heden ligt ons wachtschip nog in het dok, te wachten op een aantal dubbelingen van het vlak (niet kritisch maar wel preventief voor SI-keur) die door het werfpersoneel uitgevoerd zal worden.

werf

dubbel

klep

Met deze korte up-date willen wij als TC alle betrokken leden / stafleden / vrijwilligers en werfpersoneel bedanken voor hun inzet om dit schip om te “toveren” tot een volwaardig wachtschip voor de groep.

Overige “actie”foto’s van de werfbeurt zullen nog volgen om ieder op de hoogte te houden van de ontwikkelingen.


weekend 5 & 6 Augustus

Het achteronder schiet enorm op ! De stuurboordzijde is geheel vernieuwd
in staal en de kozijnen , welke van hout (eiken) waren, zijn ook vervangen door staal. Maar zo, dat het verschil niet te zien is.
De mast begint ook te vorderen, deze wordt met de luchtbikhamer geheel kaal gemaakt en in de primer gezet.
Beneden is Arnold bijna gereed met de 24V installatie, dus de bull eyes
welke aan het plafond zitten, kunnen binnenkort branden !
Het eiken stuurhuis op Stella is bijna klaar. De meeste delen staan al voor de 5e keer in de D2 olie.
Zaterdag gaan we naar de werf, alwaar een heleboel gaat gebeuren . Een aantal mensen hebben hier de hele week voor vrij genomen van hun werk, waarvoor ik namens de TC onze dank wil toezeggen !
Veel succes op de werf alvast voor iedereen !

3

4

5

6

7

m