Verbouwing M.S. Stelmar II

weekend 14/15 juli 2007

Dit weekend weer volop verder met het schilderwerk. Er is nog een tweede luik op het voordek in de maak , maar dat was nog niet klaar. Ook de binnenzijde van het toekomstige vooronder is reeds voor de helft geschilderd. Geen pretje…. (dampen)
Van de week gaat het wrik vletje van Stella naar het Boerengat en wordt met de kraan in het water gehesen. Zo kunnen we ook aan de buitenzijde enig schilderwerk verrichten.

Veel plezier !

vc

vc1

vc2

vc3

vc4

vc5

vc6

vc7

vc8

vc9

vc10

vc11

vc12

vc13

vc14

vc15

vc16

vc17

vc18

vc19

vc20

vc21

vc22


weekend 7/8 Juli

Vandaag op zaterdag eerst begonnen met het plaatsen van de ankerliermotor (geen foto nog helaas). Een elektromotor , welke zeer zwaar is mede door de tandwielreductiekast welke er aan vast zit. Deze motor werd geplaatst op een fundatie in de kettingbak (stuurboord), dus helemaal op het voorschip. Sparkie moet de touwtjes nog aansluiten en klaar is Kees.
Hierna weer volle blaf verder met het schilderwerk. Vandaag maakten we een grote klapper. Denneboom, gangboord , luiken, dekkast, koekoek en het acheronder werden, na een grondige naloopbeurt en een laaste laag menie, voorzien van een mooie laag verf (alles 2 componenent)

va

va1

va2

va3

va4

va5

va6

va7

va8

va9

va10

va11

ms

lm


Hijsen maar….

Vanavond was het dan zover, terwijl op stella een aantal stafleden de laatste dingen aan het inpakken waren voor het zomerkamp, gingen 2 TC leden vergezeld door een staflid naar de stelmar.

Ditmaal om het wrikvletje het water in te hijsen om het lakwerk aan de buitenzijde van de stelmar te vergemakkelijken.

Foto’s zeggen nu eenmaal meer dan woorden, dus geniet van de volgende plaatjes.

vlet1

vlet2

vlet3

vlet4

vlet5


dinsdag 3 juli 2007

WIJZIGING VERFPLAN !

Vanavond zijn we bezig geweest met het overschilderen van de bovenzijde van de denneboom. Het was toch niet wat we ervan dachten. Dus na wat kleurwerk besloten om over te gaan naar de originele, nostalgische warme kleuren die een scheepje als dit behoort te hebben.

Het is even je fantasie gebruiken, maar onder het groen komt zwart en deze twee vlakken worden “onderbroken”door de kopse kant van de platte strip op het groen , grijs te maken.

De rest van de kleuren verklappen we niet. de railing is in ieder geval bruin, evenals de luiken en de deurtjes. Alles 2 componenten lak van International Paint.

Veel plezier !

v1a

v1b

v1c

v1d

v1e

v1f

v1g

v1h

v1i

v1j


weekend 30/31 Juni

Vandaag is de kraan op het voordek geplaatst. Deze hadden we op Stella samengesteld uit onderdelen welke met een “klein beetje” hulp van Keppel Verolme waren gemaakt , volgens de tekeningen door ons aangeleverd. Het is een exacte kopie van de kraan , zoals die er origineel op hoort te staan. Deze hebben we eerst gefotografeerd bij een ander schip en later op schaal nagetekend met werkmaten erbij. Erg mooi !

Ook hebben we de ankerlier verder afgemaakt aan dek, de rembanden moesten nog met stangen aan het dek gemonteerd worden op de oude steunen. Paste ook allemaal precies . Ook weer heel mooi ! :)

Sparkie is druk bezig met diverse vonkentrekkerij.. Nee hoor , hij is beneden bezig met o.a. de intercom en andere schakelkasten. In de stuurhut heeft hij de dag/nacht vaarverlichting definitief gemaakt (dit was door ons zelf voor Pinkstere tijdelijk aangesloten).

Ook is er weer verder gegaan met schilderen, de bovenzijde van de denneboom (ja , zo heet dat…) is bordeaux rood gemaakt. We moesten er even aan wennen, dus we weten nog niet of dit definitief blijft. Maar er zit in ieder gevaal een mooie laklaag op en daar ging het nu even om.

k

k1

k2

k3

k4

k5

k6

k7

lk

v

v1

v2

v3

v4

v5

s

s1

s2

s3


weekend 23/24 juni 2007

Na van de week het dek in de lak te hebben gezet , is dit weekend de mast en giek omhoog gehesen. Een hoop uitzoekwerk qua staaldraden, want het hele spul was een jaar geleden voor het laatst gebruikt en in de tussentijd is de mastkoker vervangen en nog wat zaken aangepast !
Maar dan heb je ook wat , het ziet er mooi uit !!

Daarna verder met de motorfundatie te plaatsen voor de ankerlier motor. Rotwerk, maar als het klaar is , heb je er een hoop gemak en plezier van .

Sparkie was weer bezig met allerlei draden , ditmaal van de intercom installatie. Ook liggen we weer aan de walstroom, zodat we het licht weer gewoon aan kunnen doen. Weliswaar vanaf heden op muntjes, dus opletten ! Niet alles laten branden.

Veel plezier met de foto’s |!

m

m1

m2

m3

b2a

b2b

b2c

b2d

b2e

b2f


weekend 16/17 juni 2007

’t is weer even geleden dat er wat foto’s zijn geplaatst, maar dat kwam door andere tussentijdse activiteiten, welke ook moeten gebeuren.
Waaronder het afstemmen van een nieuwe ligplaats voor de Stelmar.
Op zondag 17 juni 2007 was het dan zover, we gingen verkassen vanaf het Mallegat (Persoonshaven) naar het Boerengat, achter Tropicana dus.
Perfecte ligplaats , rustig en in een goede buurt !
Onze dank dan ook naar het Ontwikkelingsbedrijf Rotterdam (OBR) en het Gemeentelijk Havenbedrijf (Port Of Rotterdam/ HBR) !!
Ook onze dank naar de Lippmann Groep Den haag, welke zo vriendelijk was de Stelmar voor deze “proefvaart”gratis te verzekeren. Normaal zijn we ook verzekerd als we afgemeerd liggen , maar alleen tijdens kampen en dit soort tripjes voor het varen.

Op zaterdag hebben we de railing op het voordek geplaatst, welke ons werd geleverd door Keppel Verolme. Erg mooi en robuust gezicht !
Er is inmiddels ook een begin gemaakt met het aflakken van de buitenboel, dus dek, gangboord , voordek etc.
Hiervoor wordt 2-componenten lak gebruikt van de merken International Paint en Sigma, ons aangeboden door MOPP (Marine Offshore Paint Protection).

Ook de laatste hand werd gelegd aan het stuk dek onder de mastlier, waar sinds zeker 20 jaar niemand meer was geweest…. een hoop (rot)werk dus ! Maar wordt ook weer heel mooi !
Hierna gaan ook de dekken in de coating, dit wordt zwart 2 component polyurethane lak.

veel plezier met de foto’s !

bg

bg1

bg2

bg3

bg4

vm

vm1

vm2

vr

vr1

vr2

vr3

vr4


weekend 2/3 Juni

Na een geslaagd Pinksterkamp werd de draad weer gewoon opgepakt door de TC. Het was goed weer en het plaatsten van de ankerlier op het voordek stond op het programma.

Na wat meten bleek ons vermoeden bevestigd; de handwielen kregen niet voldoende ruimte en moesten eraan geloven. Jammer, maar helaas. Voor de bediening maakt het niet uit, want de lier wordt elektrisch (380 V) aangedreven. Maar het nostalgische is er gelijk wel een beetje vanaf. Hoe dan ook, het was een flink karwei het ding tot 3 maal toe van en op z’n plaats te zetten met z’n tweetjes….

Maar dan heb je ook wel wat aan het eind. :)

De elektromotor en fundatie komen onderdeks en worden spoedig geplaatst.

Veel plezier met de foto’s !

lp

lp1

lp2

lp3

lp4

lp5

lp6

lp7

lp8

lp9

lp9

lp10

lp11

lp12

lp13

lp14

lp15