Verbouwing M.S. Stelmar II

weekend/week 22-29 juli

We zijn hard bezig door de weeks met het houtwerk van het stuurhuis en dat schiet al lekker op !
Op de Stelmar hebben we inmiddels de stuurboord achterzijde vervangen door nieuw staal. De foto laat nog het oude gedeelte zien, maar omdat we geen camera hadden, konden we het nieuwe gedeelte nog niet laten zien

Week 33 gaat de Stelmar droog bij Van Grevensteijn in Krimen a/d IJssel
Een heleboel werk zal er dan worden utigevoerd aan met name het onderwaterschip, maar wij pakken onze kans en doen het bovenwaterschip, nadat de werf het heeft afgespoten

a

b

c

d


Pfffffff, wat een warm weer….

Ondanks het vreselijk warme weer zijn de overgebleven TC leden gewoon hard doorgegaan met het werk aan de stelmar.
thijs

Onze bikkel aan het bikken bij 28 graden celsius.

Ook het voordek ter plaatse van de ankerlier werd afgelopen week-end onder handen genomen. Geloof me, met deze temperaturen de klinknagels weg branden in zo’n kleine ruimte is geen pretje.
voordek

ook de top rand (overgang denneboom-dek) werd onderhanden genomen.
Dekrand

Helaas was de stuurhut al ingepakt want het plaatwerk waar het hout op gemonteerd zal worden is nogmaals in een coating gezet, wat er overigens wel heel netjes uitziet.


week 08 juli/15 juli

Ondanks dat de kinders op kamp zijn (met de nodige technische kinderziekten, welke opgelost zijn via de Helpdesk)is de TC toch stiekum verder gegaan met de werkzaamheden.
Het ophogen van de stuurhut aan boord in staal is gereed, dus zijn we nu volop bezig het oude eikenhout van de opbouw kaal te maken, te repareren waar nodig, en te conserveren (beits)
Dit gaat met 4 man en een aantal machines ontzettend hard en hopelijk staat de stuurhut er rond 15 augustus weer florisant bij aan boord. Dit is de datum volgens planning.
Medio augustus gaat de Stelmar “droog”, bij Scheepswerf van Grevesteijn te ….Krimpen a/d IJssel (daar zijn we toch ook ooit begonnen; in Krimpen?)

Kortom, bekijk de foto’s en beleef het mee

Piet1

2

3

4

5

6

7

8

9


weekend 1/2 Juli 2006

Ondanks de warmte (30 graden !) maar wel een lekker windje, zijn we door gegaan met de afbouw van de fundatie voor het nieuwe, verhoogde stuurhuis. Dit is nu af en staat in de menie.
We hadden een domper, want deze week is er op Stella Maris voor de 3e keer ingebroken in het gebouw. Erg jammer en triest. We hopen dan ook dat de inbrekers dit ook lezen en vragen hen hier alsjeblieft mee op te houden ! WE VINDEND DIT NIET LEUK MEER .

Het gangboord bakboord is ook gedeeltelijk gebikt en staat in de menie.

De rest van de staf is op stafweek , dus we hebben het erg stil als we terug zijn op Stella Maris. Maar de koelkast doet het nog, dus….. wij vervelen ons niet. stuurhut1

stuurhut2

stuurhut3

stuurhut

s

s1

s3

s4

s5

gangboord bb


weekendwerk 24/25 juni

Bij aankomst bij de Stelmar bleek het hek open te staan. Het slot bleek doorgeknipt…
Nee, geen inbraak, maar afgelopen week is er (misschien gezien op TV?) een tas in het water aangetroffen bij de Stelmar met daarin een lichaamsdeel van een mens (arm) . Niet vrolijk allemaal. De politie moest dus op het ponton zijn met hun duikers etc. en vond het nodig het hek door te knippen. Geeft natuurlijk niet, maar bel dan wel even of plaats een noodslot. Tja, de Politie blijft je beste vriend…
Nadat er politie aan boord was geweest op zaterdag, gingen we dan toch eindelijk aan het werk. Het stuurhuis (vernieuwing en verhoging van de stuurhut) vordert heel snel.
Ook het houtwerk op Stella Maris loopt heel goed. Het kaal maken van het eikenhout gaat veel sneller dan we verwachtten. Met een beetje geluk staat de stuurhut eind Juli compleet vernieuwd en verhoogd weer op z’n plekkie !!
Op het voordek worden voorbereidingen getroffen voor het vernieuwen van de fundatieplaat van de ankerlier (deze staat op Stella Maris voor renovatie). Ook het potdeksel (rand op de scheepshuid)wordt grondig onder handen genomen . Kortom , weer een heleboel gedaan.

VERDER WENST DE TC (TECHNISCHE COMMISSIE) ALLE LEDEN EN STAF EEN HEEL FIJN EN VEILIG ZOMERKAMP TOE !!!!

(dit is al weer volgende week nl.)

politie

hek stelmar

stuurhut slijpen

stuurhut slijpen1

stuurhut BB

stuurhut

stuurhut1

stuurhut2

stuurhut boven

stuurhut menie

stuurhut SB

stuurhut SB1

stuurhut SB1

stuurhut SB2

voordek

voordek BB

voordek BB1


weekend 17/18 juni 2006

sorry sorry , heeft even geduurd , maar is overal erg druk..

Afgelopen weekend weer heel veel gedaan. Vorig weekend is het stuurhuis gedemonteerd en naar Stella afgevoerd voor revisie/reparatie wat wel even gaat duren…. maar wel mooi wordt !

Vervolgens zijn we begonnen met het achterschot van het stuurhuis te vervangen en 15 cm hoger te maken (ivm de “nieuwe generatie jongeren”) evanls de rest van het stuurhuis. Een hoop werk en daarbij was het nog erg warm ook, maar op zich goed te doen. Achterkant zit er al in en de zijden komend weekend.
Het vooronder moest helaas … uitgebroken worden (we wilden het behouden) maar in verband met brandgevaar hebben we het er uit gesloopt en afgevoerd . De originele knoppen van de bedstee’s zullen behouden blijven en gebruikt worden in een nieuwe kastruimte in het vooronder.
Op het roer hadden we een roerspeling , welke hinderlijke geluiden geeft en schadelijk is voor de tandwielen. Met een rubber boot en een roer borglijn was dit gauw verholpen, weliswaar nadat de Creemers compressor eerst van de noodzakelijke onderdelen voorzien moest worden. (het beestje heeft inmiddels al aardig wat kubieke meters lucht verpompt met het lucht bikken)
Kortom, erg veel gedaan en we liggen nog steeds op schema. Geniet van de foto’s !

Piet

1

2

3

4

5

6

7

8

9

0

11

13

v

v1

v2

v3

v4

v5

v6

v7

t

t1

t2

z

z2


Pinksteren 2006

’t Heeft ff geduurd, maar hier is dan toch weer een update.
We waren nl. met Pinksteren weg ….met de Stelmar!
Het was een soort van maidentrip, weliswaar zonder draaiende motor nog. De machinekamer is dan wel klaar, maar het stuurhuis nog niet. Vandaar dat we nog geen controls (meters/bediening) hebben. De Antwerpen 12 van Arnold en Anna was zo aardig ons te slepen naar de Biesbosch, alwaar we hebben afgemeerd aan de 5 palen (inmiddels 8 zagen we). De Junioren en Tuig hadden hun Pinksterkamp en de Staf kwam zaterdag bij ons aan boord een hapje mee eten. Hierna gingen zij weer terug naar hun kroost, die inmiddels hun tenten hadden opgezet voor de nacht. De TC heeft gewoon doorgewerkt en hebben een hoop gedaan; de ankers zijn aan dek gehesen, de ankerlier is aan boord van de Antw. 12 gehesen en later in Sliedrecht opgehaald met Piets auto (de “bak”); de reling op het achterdek is geheel geplaatst en afgelast, de mast is gedeeltelijk kaal geschrapt, elektriciteit is mee verder gegaan in keuken, in wasruimte is verder gegaan met het sanitair en betimmering. Kortom, heel veel gedaan met erg mooi weer daarbij!
De heen- en terugtocht verliepen erg voorspoedig en we hebben gelijk gebruik gemaakt van de mogelijkheid het schip om te draaien om over SB zij af te meren langs het ponton aan het Mallegat. Dit omdat we het staalwerk aan SB roefijde achterschip gaan vervangen. Voor het komend weekend staat het demonteren van het stuurhuis op het programma en, als er nog tijd over is, het vervangen van de fundatieplaat in het dek van de ankerlier op het voordek.

1851

2

3

4

5

6

7

12

15

16

20

27

36

56

68

78

70

73

83


Bunkeren maar…..

Na het monteren van de laatste meters leiding….
tank2

en slang…
tank3

werdt het tijd om de brandstof tank te gaan vullen. Dit met enige voorzorgsmaatregelen om eventuele lekkage te verhelpen.
Na de eerste liters gas-olie bleek dit totaal overbodig. De tank werd afgevult zonder ook maar een krimp of een druppel te laten.
tank1

.

Ook met het electrisch werd verder gegaan en hebben we nu ruim voldoende licht in de generator ruimte.
genroom1