Verbouwing M.S. Stelmar II

Update: vanaf de kant

Okt. 2005 – hout t.b.v. betimmering besteld en leverdatum vastgesteld (o.a. 200 platen hout 2,5 x 1,5 mtr)wordt veel sjouw werk…
Okt. 2005 – reeds 6,5 ton staal verwerkt in het schip !
Okt. 2005 – lichtranden (zijramen kajuit ) en hardglas voor de koekoek besteld. Levering November 2005
Okt.2005 – plaatsen van 2” (inch) stalen pijp over een lengte van 34 mtr (aan stuurboord en bakboord) voorzien van zg. “slot-gaten” t.b.v. doorvoer elektriciteit kabels (YMVK kabel)
Okt. 2005 – begonnen met het kaalbikken (luchtbikhamer) van de achterroef. Bakboord zijde ½ gedaan
Okt. 2005 – Voorzijde van motorfundatie afgeblind om als olie-opvangbak te dienen bij ernstige lekkages. Tevens toegang treden op buitenzijde geplaatst als entree naar generatorruimte
Okt. 2005 – stalen schuifluikjes aan de buitenzijde v/d roef verwijderd en als voorbeeld meegenomen naar Stella Maris om ze daar opnieuw te maken
Okt. 2005 – gebruikershandleiding geschreven om op te hangen bij de luchtcompressor en generatorset.
Okt. 2005 – begonnen met lucht bikken van buitenzijde schip (op huid) aan stuurboordzijde.
Nov. 2005 – schoorsteen gedemonteerd en naar Stella Maris afgevoerd voor onderhoud. Uitlaatdemper bovendeks moet vervangen worden.
Nieuwe demper besteld bij TIO B.V. in Krimpen a/d IJssel. Dek ter hoogte van Schoorsteendoorvoer was slecht en is vervangen door nieuw dek & spanten.
Nov. 2005 – Bakboord achterzijde van roef vervangen in geheel met 4 mm plaat . Tevens nieuwe raamkozijnen (in stijl) gemaakt en de ori-
ginele schuifluiken ervoor nieuw vervaardigd.
Nov.2005 – railing steunen achterdek met snijbrander verwijderd en naar grit straalbedrijf gebracht. Deze zijn reeds terug en na gericht te zijn, herplaatst op lokatie. Railing wordt vernieuwd.
Nov. 2005 – Diverse inzetplaten vernieuw in stuurhuis alvorens het staal werk met 15cm te verhogen (stuurhuis in hout komt 15cm hoger dan voorheen)
Nov. 2005 – voor het stuurhuis een 2 tal tankvulopeningen verwijderd en vervangen door dek zodat het dek glad doorloopt.
Nov.2005 – lichtkoekoek definitief geplaatst na levering van AL het hout (3500 kg hout) Was veel sjouw werk !
Nov. 2005 – ramen en houtwerk bakb. zijde achteronder naar Stella Maris vervoerd voor onderhoud
Nov. 2005 – koekoek (eiken) van achteronder op Stella gerestaureerd en in coating gezet.
Nov. 2005 – Navigatieverlichting en luchthoorn(s) naar Stella Maris vervoerd en gereinigd/nagezien
Nov. 2005 – patrijspoorten machinekamer gedemonteerd en op Stella gereinigd en gangbaar gemaakt. Hierna terug geplaatst op lokatie.
Nov. 2005 – laatste 10 spantvakken schoongekrabt en geborsteld. Nog 5 , de rest staat in de coating…
Nov. 2005 – hardglazen ruiten voor koekoek in luiken gemonteerd ( 4 stuks totaal) met raamrubber.

De Stelmar vanaf de kant:

8 september:

M.S. Stelmar 2

14 november:

M.S. Stelmar 2


Nog steeds goed weer…

De weergoden zijn ons goed gezind: hoewel we inmiddels al diep in de herfst aangeland zijn kunnen we nog steeds volop buiten doorwerken. Zo is de bakboordzijde van de roef al volledig in zijn oude glorie hersteld, en vordert het werk aan de huid van het schip ook gestaag:

Roef en huid

Verder zijn inmiddels ook de ruiten in de koekoek geplaatst, en bleek het mooier te zijn om de koekoek wat te verlagen.

De koekoek

Ook zijn de voorbereidingen voor het plaatsen van de patrijspoorten in volle gang: de gaten zitten er al, en binnen hebben we nu als we de TL-verlichting uitzetten veel daglicht.


Een gat in het dak?!

Er zit een gat in het dak…

Het gat

Dit zit er natuurlijk niet voor niets. Er moesten namelijk nog enkele grote objecten naar binnen gehesen worden, namelijk de watertanks en al het hout, wat binnen op de vloer, de wanden en het plafond gaat komen.

De watertanks zijn er al:

De watertanks

Het komt overigens goed uit dat dit gat er zit, precies op deze plek komt namelijk een koekoek. Deze is al geprefabd en staat in de kajuit klaar om geplaatst te worden.

De koekoek