Verbouwing M.S. Stelmar II

Pinkster kamp

Afgelopen vrijdag (25 mei) was het dan zover, Het eerste “proef” kamp met de stelmar naar de bieschbos.

Nadat de kinderen inclusief bagage en het nodige snoepgoed aan boord waren, zijn we vanaf de ligplaats vertrokken met een sleep van 4 vletten en de odin.

sleep

Ook voor de kinderen zelf was het een ervaring om aan boord te zijn, onder begeleiding met de nodige reddingsmiddelen.

Kinderen

Lekker aan boord, geen geschommel in de vletten, heerlijk dus.

Onder het toezicht van een waakzame schipper aan boord, uiterste concentratie dus.

Schipper

Na ’s avonds aangekomen te zijn bij de alom bekende “5 meerpalen” en de daarop volgende nachtrust, brak de volgende dag van het kamp aan.
De kinders gingen op hike (trektocht) door de bieschbos. Een klein moment van ontspanning voor de stafleden, welke meteen van de nodige snufjes en voorzieningen aan boord gebruik maakten.

Stuurhut

Een test van de intercom installatie aan boord kon dus ook niet achter blijven.

intercom

Ook kon ’s avonds de barbeque niet uitblijven en vertoefden de stafleden op het ruime achterdek na een overweldigende maaltijd.

after bbq

Uiteraard kon een totaal plaatje niet uitblijven, dus hop hop, ff een stukje verder varen met de odin voor een total-shot van de dame.

stelmar

Ondanks het kamp, de gezelligheid, het barbequen en het varen, is er ook nog het eea gedaan aan boord. Zo is er een begin gemaakt met het demonteren van bepaalde delen van het achteronder.

achteronder

achteronder2

Alles bij elkaar een zeer geslaagd kamp.
Nu alleen nog even de schouders eronder, zodat de stelmar over ongeveer een jaar volledig af is om als volwaardig (en luxe) wachtschip te functioneren.


weekend 12/13 Mei 2007

Nou, inderdaad, de verlichting stuurhuis werkt ook en goed ! Heel mooi

Ook het houtwerk heeft een slinger gekregen om het af te maken, de deurtjes achterondeer, het luik, de Sb & BB buitendeur afgemaakt, divere afwerkingen etc etc.
Ook de (tijdelijke) ankers , Danforth’s, zijn klaar en gaan we morgen testen in gewicht…
Ze moeten nl. op Pinksteren met de hand te torsen zijn.

Ook zijn we bezig met de ligplaats. We moeten nl. weg hier ivm met diverse plannen van OBR en Havendienst. Hier zijn diepgaand egesprekken over met betrokkenen en we hopen op een voor ons, logistiek, preventieve maar vooral sociaal-cultureel-maatschappelijke-kindaantrekkelijke ligplaats. Ik denk dat dit gaat lukken, gezien ons goede gesprek van afgelopen vrijdag op het WPC (World Port Center—-> Havenbedrijf Rotterdam & OBR)

Veel plezier shao

shao1

shao2

shao3

shao4

shao5


Licht in de duisternis…

Ondanks de zeer onverwachte teppan yaki met oud collega’s, won de nieuwschierigheid het alsnog van de nacht rust.
Dus dat was laat in de avond toch nog ff snel het fototoestel ophalen en als een raket naar de stelmar.
Om hier enkele plaatjes te schieten welke weer geven hoe het eruit gaat zien met de kajuitverlichting aan.

Stuurhuisa

stuurhuisb

stuurhuisc

Al met al toch een mooi gezicht, en…. genoeg licht om de krant nog te lezen in de lege uurtjes ’s avonds.


Lang verwacht…..

Ondanks het warme Pre-zomer weer zijn we toch doorgegaan aan boord.
Helaas wat minder zichtwerk door enkele lichte motorische kinderziektes welke tussendoor verholpen moesten worden.

Afgelopen week zijn eindelijk de laatste dekluiken welke tegen de achterroef aan stonden ter afscherming verdwenen en zijn ze vervangen door stalen luiken.

achterroef

Ook in de stuurhut is verder gegaan, waaronder het plafond.
plafond

Met daarin verwerkt????…. Jawel u ziet het goed, hele mooie led-verlichting.

lamp

Ook het dashboard begint vorm te krijgen, hier en daar zijn al wat gaten voor apparatuur en ook schakelaars voor de verlichting worden aangebracht.

Arnold, bedankt voor het avond bezoek aan boord om ons zo goed mogelijk bij te staan.dashboard

dashboard2

Op naar de volgende up-date!!!!


We varen !!!!!

Op zaterdag 14 April was het dan eindelijk zovder; de maidentrip met de STELMAR II !!
De bedoeling was om los te maken en naar Delfshaven te varen (Schiemond) om aldaar bij BV Motordienst FIX de ankerlier, welke al klaar stond op te halen. Nou, zo gezegd zo gedaan, om 0900 uur losgemaakt en om 0930 uur gaan varen.
Om 10.30 uur al in de haven bij Schiemond en om 1300 uur weer terug op de ligplaats. Onderweg een aantal tests kunnen doen, zoals snelheid, draaipunt bepalen, reactiesnelheid motor en schroef, remweg achteruit, doorvaarthoogten bruggen etc.
Was een prachtige tocht, met mooi weer !

Na het afmeren terug op de ligplaats, is het blauwe bord geplaatst, de intercom gemonteerd en verder gegaan met de betimmering stuurhuis.

Veel plezier met de foto’s !

v

v1

v2

v3

v4

v5

v6

v7

v8

v9

v10

v11

v12

v13

v14

v15

v16

v17

v18

v19

v20


Paasweekend 2007

Zaterdag lag het in de planning enbedoeling naar FIX te varen, om aldaar de ankerlier aan boord te hijsen, maar edoch…. er was iets niet in de haak met de Kromhout. We vonden water in de olie. Dus besloten niet te gaan varen en het euvel op te sporen en te verhelpen. Vervelend, maar ja, er zitten genoeg uurtjes in de MK en de vooral de motor.
Hopelijk is het nu verholpen, woensdag gaan we wederom starten.

In het stuurhuis is druk verder gegaan met het houtwerk , “vensterbanken” zitten ook reeds bijna. Het luik naar het achteronder (gerestaureerd op Stella in de winter) is ook al geplaatst. Nou, veel plezier !

shdb

shluik

shluik1

shluik2

shvenster2


Ankeren

Omdat de stelmar zaterdag as. de gereviseerde ankerlier aan boord krijgt, en deze nog niet volledig functioneel zal zijn.
Is er een “nood/hulp”” anker in ontwikkeling.

Zodat we met een gerust hart op pinkster kamp kunnen gaan.

Bij deze een opzet in de ontwikkel fase van het anker (volledig op schaal mbt de maatvoering van ons mooie wachtschip).
Het wachten is alleen op de goedkeur van de “klant”.

anker
Klik om te vergroten


drinkwater aan boord en duikers onder water !

Nou, om het tekort aan foto’s van afgelopen weekend goed te maken hieronder een hele berg foto’s.
Vandaag (woensdag 4 april) kwam Holland Diving International om een lekje in de kimkoeling pijpen dicht te maken. Deze pijpen zouden al vervangen zijn op de werf , maar dit ging niet door tijdgebrek en zal dus in Juni a.s. gaan gebeuren. Daarom het zekere voor het onzekere: dan maar met een duiker. Heel spectaculair, maar het lekje is dan ook wel gelijk dicht :)
Nogmaals dank aan HOLLAND DIVING INTERNATIONAL !

Hierna (alsof het volgens het spoorboekje liep) kwam de drinkwaterboot langszij om 4 ton vers drinkwater (bedankt VOPAK en HATENBOER-NEPTUNUS) te leveren om de drinkwater tanks af te vullen en ook te testen op de aansluitingen. Nou Jan(Noels), we hebben het in 2005 in een keer goed gedaan, want ze zijn allemaal perfect dicht.
De rest van de dag gevuld met het betimmeren van het stuurhuis ; achter,- en zij wandjes zitten erin en ook 1 vensterbank (:)) is reeds geplaatst. De geraniums kunnen komen !

veel plezier met de foto’s !

dc31

dc16

dc17

dc18

dc19

dc20

dc21

dc22

dc24

dc25

dc26

dc27

dc28

dc29

dc30

dwa

dw0a

dw0b

dw0c

dw0d

dw0d

dw0f

dw00f

dw1

dw2

dw3

dw4

ligplaats

shvenster

shvenster1

i7

i8a

im9a

i12a

i13a

i14a

i15a

i16a

i17a

i18a

i20a

i21a

i22a

i23a


weekend 31 maart / 1 april 2007

Dit keer niet veel foto’s gemaakt , omdat we niet veel nieuws hadden/hebben. De motor van de Stelmar II heeft ’s middags proefgedraaid , met schroef erop (belast draaien). Ging prima

Ook de gland heeft nieuwe pakkingen gekregen en deze zijn dan ook gelijk “ingedraaid”.

De machinekamer is nu ook klaar , er rest nog enig (opknap) schilderwerk van kleine verfschades. Hierna zijn we de machinekamer gaan schoonmaken en is de ruimte voor ons klaar . Sparkie moet hier en daar nog wat touwtjes aan elkaar knopen en duistere kastjes met relais erin monteren en dan is ook deze ruimte geheel klaar. Mooi !

Het drinkwatersysteem is gisteren ook uitvoerig getest en werkt perfect . Geen lekkages en goede druk op de leidingen !

Er is een begin gemaakt met het intercomsysteem, zodat we daar met Pinksteren gebruik van kunnen maken. Er komen speakers (in het plafond), sommige met terugmelding, in het kraanbedrijf, vooronder, kajuit, keuken, achteronder, voordek en achterdek.

Aanstaande zaterdag wordt de ankerlier aan boord gehesen bij FIX BV.

Veel plezier

>

kic1

kic3

kic4

wr

wr1