Verbouwing M.S. Stelmar II

weekend2/3 Dec.

Op Stella was de Sinterklaas-actie in volle gang dit weekend, maar dat weerhield de TC er niet van verder te gaan met de Stelmar (soms in combinatie met de Sint-actie)
De bakboord deur van het stuurhuis is geplaatst en ook de voormast met contra gewicht.
De lier om de mast te kunnen laten zakken wordt waarschijnlijk volgende week geplaatst.
Binnen in de kajuit is in het kombuis gedeelte de wand afgemaakt, nadat Sparkie weer de nodige draden aan elkaar had geknoopt. En jawel, het deed het waarempel weer (de verlichting)
Ook zijn dit weekend de start batterijen (accu’s) geplaatst voor de motor. Zeer binnenkort gaan we hiermee een “klap” maken. (de motor starten). Ben benieuwd !
De ankerlier is deze week geheel uit elkaar gehaald op Stella en in onderdelen naar Keppel Verolme verhuisd , om aldaar gestraald te worden en te worden voorzien van 1 laag “shop-coat”
Deze week verwachten we hem terug en gaan we beginnen de lier te assembleren en aan te passen naar elektrische bediening (elec.motor met tandwielkastje)

Nou veel plezier !

dbb

dbb1

dbb2

dsb

k1

k22

k231

vm

vm1

vm2

w1

w22

k24


Bezoek Junioren en Tuig

Zoals in het vorige bericht te lezen viel, bezochten de Junioren en het Tuig afgelopen zaterdag het ‘front’. Onder het mom van een ‘Mystery-day’ kwamen ze een kijkje nemen op hun toekomstige schip. Na een voorspoedige tram- en busreis werden we door Piet rondgeleid, en konden we zien wat de TC de afgelopen maanden allemaal gepresteerd had.


weekend 25/26 Nov.

Dit weekend een heleboel gedaan ! Allereerst hebben we deze week een ankerlier op de kop getikt in de Leuvehaven. Deze lieren zijn ERG moeilijk te krijgen, maar uiteindelijk heeft Thijs er dan toch een gevonden, en het was de goede ook nog !
Er moet wel het een en ander aan gebeuren, hij heeft lang stil gestaan. Maar…wat wil je als je 10% betaalt van wat zo’n lier normaal gesproken kost.
De dag daarop hebben we de ankerkettingen gehaald, deze konden niet mee want waren ook 750 kg. De lier woog 800 kg, dus kon maar in het eerste ritje mee naar Stella. We laten hem eerst gritstralen en coaten. Hierna smeren en in elkaar monteren en aan boord aanpassen op de nieuwe fundatie.
De gas bunnen (cylinders met deksels 80cm x 40 xm en 10mm wanddikte…!) waren gemaakt bij Keppel Verolme en zijn daar ook gestraald en in een laag zink epoxy gezet. Deze loeizware dingen hebben we aan de voorzijde op het dek geplaatst, of eigenlijk IN het dek, dus er moesten gaten gebrand worden . Een klus van een dag met totaal 4 man (tillen en inhijsen van de bussen).
Ook is de SB stalen onderdeur geisoleerd en bekleed met hout. Erg mooi en erg massief !
Deze week ook de voormast gemaakt op Stella , inclusief de navigatieverlichting, ra, mastkloot (ja zo heet dat nou eenmaal) en mastkoker. Onderzijde van de mast voorzien van een contragewicht (Keppel Verolme) en ook de mastkoker op Stella ge-prefabbed (gemaakt).
Pfffffffff, wat een werk allemaal !!!

En last but not least kwamen de Junioren en Tuigjes ons met een plotseling bezoek aan boord vereren om de stand van zaken eens te komen bekijken.
Zij zijn tenslotte de “klant “. Het is en wordt HUN schip.
Dus na een rondleiding en wat sanitaire testposities in de toiletten en wasruimte door enkele kinderen in diverse lengtematen, was het prettig bijkomen in de kajuit met z’n allen onder het genot van een frisdrankje en een speculaasje. Dit alles uiteraard werd aangeboden door de TC !

Nou, het zijn deze keer een heleboel foto’s, dus geniet er van.

PS: de foto’s van het bezeok van de kinderen zullen worden toegevoegd aan deze serie foto’s door onze zeer gewaardeerde collega Chiel. (toch ?)

Piet

al

al1

al2

al4

al5

al6

al7

al8

al9

g

g1

g2

km

km1

km2

mk

mk1

ml

mr

ms

mt

s

s1

s2

s3

s4

zl

al10

al11

al12

al13

al14

al15

al16

al17

al18

al19

al20

al21


Even een “flash back”!!!

Na de afgelopen weken en maanden hard gewerkt te hebben. Is het weer eens tijd voor een soort deja-vu. Om zo een flink contrast te krijgen met betrekking tot de vorderingen aan boord.

Kajuit toen

Kajuit nu

Machine kamer toen

Machine kamer nu

Dit allemaal mede mogelijk gemaakt door de vele sponsoren, vrijwilligers en natuurlijk niet te vergeten:

De tc

(en het nodige kopieer- en plak-werk van de orginele poster van de foto’s)


weekend 12/12 Nov.

Dit weekend hard gewerkt aan het plaatsen van de stuurboord kajuitdeur.
Deze hadden we de week daarvoor doordeweeks op Stella gemaakt .
De deur paste dan ook perfect, maar had hiervoor houten deurstijlen.
deze hebben we vervangen door stalen deurstijlen, maar zo, dat het oogt alsof ze van hout zijn. Erg leuk !
In de kombuis (keuken) is verder gegaan met het aanbrengen van de bedrading en het plaatsen van isolatie en betimmering. Ook dit is nu geheel klaar en kan in de houtbeits worden gezet.
Op dit moment wordt op Stella hard gewerkt aan de voormast ( met navigatieverlichting en intercom etc.)
Ook zijn er 4 stuks zg. gasbunnen gemaakt , een soort van ronde bakken waar gasflessen in komen te staan. Deze komen verzonken in het dek aan de voorzijde kajuit te zitten, zodat ze nagenoeg onzichtbaar zullen zijn. Het enige wat men krijgt te zien zijn 4 deksels op het dek.

kj

kj1

kj2

kj3

kjm

kjo

kjk

kja

keuken1

kr

kro

kro1

sparkie

stp

sp1

wh

fh1


the making of……

Ook wel eens leuk om te zien. Doordeweeks staat het project Stelmar ook niet stil, zoals u weet. Maar concrete bewijzen hiervan hebben we zelden getoond. Nou, hier zijn we dan bezig aan de deuren (onderzijde) van het stuurhuis. Deze worden van staal om dat de gehele onderzijde van het stuurhuis van staal is, dus zal het er vast heel mooi uit zien :)
Ook de luchthoorn en het zoeklicht en nog wat kleine attributen komen in beeld. Deze zijn geheel gestraald en uitgedeukt en gereviseerd. Zijn ook heel mooi geworden !

1

3

2

4

5

6

k

z

g

p

p1

p2

zomaar

sjakie


weekend 4/5 Nov.

Weer een heleboel gedaan ! Achter de bolderkasten aan beide zijden, bleef steeds water staan. Dat resulteerde in roestvorming . Aangezien dit de bouw van het schip was , moesten we dit dek aanpassen en dus vernieuwen. Veel werk, maar wel heel mooi. Ook gelijk 2 openstaande stuiknaden (2 dekplaten die bij elkaar komen) welke openstonden, vervangen met nieuw plaatwerk.
De luchtcompressor heeft sinds de aankoop van de Stelmar al aardig wat uurtjes weggedraaid en was aan een overhaul toe. Zuigerveren, pers-enzuigkleppen en koppakking zijn vervangen.
En we zijn weer in de “lucht “
In de keuken is verder gegaan met het plaatsen van het plafond, zodat onze Sparkie er weer verder kan met de bedrading. Op Stella zijn we bezig met de stalen onderdeuren voor het stuurhuis. Deze zijn waarschijnlijk volgende week klaar om geplaatst te worden. Ook de ramen voor het achteronder (schuiframen) zijn bijna klaar om weer geplaatst te worden (8 stuks)
De luchthoorn en zoeklicht zijn ook bijna klaar om weer terug op het dak van de stuurhut te worden geplaatst. Kortom, vruchtbaar weekje/weekend !

1

2

3a

k1

k2

k3

k4

k5

c

k6a

f

f1

t1

w1a


The roof is on !

Eindelijk, het dak zit er op en is afgewerkt en klaar ! Ook aan de binnenzijde zijn de spanten (tevens grondhout voor het plafond) geplaatst, kabelgoten geplaatst en doorvoeren gemaakt. De boel is hierna afgeseald met diverse soorten kit en dicht waren we.
Hierna zijn de originele sierlijsten aan de buitenzijde geplaatst en een nieuw eiken daklijst (prefab Stella deze week). De beglazing is grondig schoon gekrabt en bijgewerkt waar nodig.
Nu is het wachten(…) op de deuren , welke we nu aan het maken zijn op Stella. De bovendeuren zijn bijna klaar en de onderdeuren moeten we nog aan beginnen, deze worden van staal gemaakt met houten betimmering aan de binnenzijde. De deuren zullen uiteindelijk zg. staldeuren worden, dus uit 2 delen bestaan en afzonderlijk van elkaar te openen.
Ook de deurtjes van de toegang naar het achteronder vorderen en zijn bijna klaar. Het luik wat hier bij hoort is ook al bijna gereed om in de nodige lagen coating te worden gezet. Erg mooi als het allemaal af is . Tenslotte is het stuurhuis oorspronkelijk uit 1930 en ziet het er na deze metamorfose ook precies weer in deze staat uit !

1

2

3

4

5

6

8

9

a

s

d

f

g


weekend 21/22 Okt.

Eindelijk was het dak klaar in de loods op Stella. Na veel D1 en D2 ge-olie, konden de 2 platen dan eindelijk naar de Stelmar ! Hopelijk hielden we het droog bij het plaatsen…
En ja, dat lukte . 5 minuten nadat we ’s middags om 1600 uur klaar waren met plaatsen, begon het te plenzen. Alsof er van boven werd meegekeken.
Toch nog maar een zg. hose-test gedaan. En ja, het dak was geheel water- en wind dicht!
Hierna zijn de lichtbakken van de navigatie verlichting geplaatst. Deze waren ook al op Stella gereviseerd en de lampen opnieuw gespoten en gerepareerd.
Aan de binnenzijde werd gelijk begonnen met het aanbrengen van gelaste strips voor het grondhout van de binnenbetimmering. Dit neemt nog wel een paar weken. Ook dan gaat Arnold, onze vonkentrekker, weer aan de slag met z’n spaghetti aan draden voor de nav. verlichting, nav. apparatuur, gewone verlichting, zendapparatuur etc.
In de machinekamer is het legenda bordje gehangen, wat aangeeft met kleuren, waar welke leiding voor dient of wat er doorheen stroomt. Altijd makkelijk om te weten !
Ondertussen zijn we op Stella hard bezig met het restaureren van de deuren van de stuurhut en de ramen bvan het achteronder.
Kortom, een vruchtbaar weekend !!

l

0

1

2

3

h

l

n

b

r

m

m2

n1

n2

n3

n4

n5

w